– Salut, am un magazin online, cat costa o campanie SEO?
– Salut, sunteti firma de SEO? Da. Vreau sa ajung pe prima pagina Google. Cat ma costa oprimizarea site -ului?
– Salut, faceti SEO cu plata doar la performanta? Adica, vreau sa stiu cat costa o campanie SEO, dar sa platesc abia cand ajung in prima pagina cu site-ul meu.
Poate vi se par hilare aceste intrebari, dar sunt cat se poate de legitime si eu le-am auzit de multe de ori.
In 2010, faceam SEO cu plata la performanta, era destul de simpla ecuatia, cel putin pentru primi 2 ani de campanie SEO. Era o competitie mai mica iar site -urile din Romania erau inca la inceputul implementarii de strategii SEO.
In realitate SEO este in continua schimbare si noi nu mai putem accepta contracte de SEO cu plata la performanta. Asta pentru ca procesul de optimizare este din ce in ce mai complex si necesita bugete din ce in ce mai mari.
Stiu ca exista multe oferte de SEO atat de la firme mai mari sau mai mici cat si de la freelanceri ce au experienta practica in domeniu. Daca esti curios citeste articolul scris pe ideea cum arata SEO in Romania.
Adrian, cat costa optimizarea unui site?
Daca ai ajuns pe aceasta pagina, deja ai vazut oferte in care o campanie de SEO are tarife intre 50 si 2.000 EUR/luna.
Depinde de site-ul tau, de nisa ta si de inspiratia ta.
Poate un Audit SEO OnPage este deajuns pentru moment. Poate nu ai nevoie de prea multe ore de lucru la OnPage si ai nevoie de multa autoritate pe OffPage. Tariful unei campanii SEO depinde in mare parte de situatia prezenta a site-ului tau.
E ste clar ca SEO costa, si costa mult pentru orice firma care intra in mediul online astazi. Este si normal, pentru ca site -urile mai vechi care au implementat strategii SEO corecte si nu au fost penalizate au un avans poate de cativa ani fata de un site nou.
De ce costa o campanie SEO atat de mult?
Din 2 motive logice:
Motivul 1. SEO necesita mult timp si resurse pentru analiza si implementare. Vezi cum arata un Audit SEO Complet Profesional.
Motivul 2. SEO este cel mai eficient canal de marketing. Asta daca este corect folosit. Aceasta afirmatie o vom dovedi cu statistici mai jos in acest articol despre istoria SEO.
Deci, Cat costa SEO? Depinde.
Trebuie sa mai citesti inca 2 minute ca sa afli de ce o campanie seo costa mai mult sau mai putin.
Citeste in continuare si vei avea de castigat.
- Vei afla cat costa o campanie seo pentru un magazin online profitabil.
- Vei vedea cat costa optimizarea unui site de servicii.
- Vei afla cat de profitatbil poate devenii site-ul tau cu optimizarea seo gratis. Adica SEO facut de o doamna in urma unui training gratuit de 2 ore.
Ce oameni atragem pe site printr-o campanie SEO?
Daca ai ajuns la noi pe site, presupun ca stii cat de important este SEO pentru site-ul tau, si vrei sa stii cat costa SEO mai bine facut.
Daca nu stiai, SEO este cel mai profitabil canal de promovare online. Cel putin pana astazi cand scriu acest articol. Nu o spun eu, o arata cifrele. Cifre ce o sa le vezi mai jos in studiile de caz.
Este clar ca orice site de prezentare sau magazin online trebuie sa primeasca un numar cat mai mare de vizitatori din Google. Alte motoare de cautare, nu sunt utilizate in Romania.
Cel mai important concept de SEO ce trebuie sa il ai in vedere este RELEVANTA.
Hai sa vezi ce chestii faine se intampla pe internet cand ne uitam la comportamentul vizitatorilor ce vin din rezultatele naturale, SEO.
In urma unei cautari pe google vizitatorul defineste o stare in care se afla in acel moment astfel:
Starea A: vizitator orientat catre achizitie de la un brand.
Adica el deja a mai cumparat de la un anumit brand iar acum efectueaza cautarea astfel:
Gigel, cauta pe google sintagma: “oferta laptop emag”, sau “autocolant d-c fix dedeman”
Ne este clar ca Gigel are in minte site-urile pe care el vrea sa ajunga, doar ca ii este mai simplu sa caute pe google ce doreste + brandul lui de incredere decat sa tasteze ca un Gigel cuminte si ascultator www.emag.ro si de acolo sa navigheze catre ofertele de laptop-uri sau sa scrie la adresa de navigare www.dedeman.ro si in site-ul deschis sa execute cautarea autocolant d-c fix.
Starea B: vizitator in cautare non-brand,
Vizitator care inca nu si-a format o idee clara despre un site de brand bine cunoscut care sa ii satisfaca nevoia.
Astfel, din nou Gigel cauta pe google de data aceasta asa: “oferte laptopuri” si “autocolant mobila”
De ce site-ul tau nu este BRAND? Pentru a se ajunge la primul mod de cautare cel cu brand, emag sau dedeman, au avut muuulte cicluri de vanzare in care au satisfacut clientii, iar acestia acum au incredere in ei.
Deci, pentru a se dezvolta un numar mare de cautari de brand trebuie sa existi in piata si trebuie sa fi avut investitii in vizibilitate mari. Mai exista o varianta, costisitoare, eficienta cu efecte de dependenta, daca esti curios cauta pe net viespar si o sa aflii la ce ma refer.
De ce costa mult o campanie de SEO?
In umatoarea imagine vezi ca SEO adica optimizarea site-lui pentru trafic natural (organic search) este cel mai EFICIENT canal de promovare online.
Proprietarii de site-uri in general cer ca optimizarea site-ului sa vizeze traficul de la Gigel care cauta expresii mai generale. Deci expresii cheie in care nu este scris si numele site-ului sau brandul magazinului.
Pentru expresii cheie mai generale Optimizarea Site-ului va costa mai mult. Pentru ca trebuie sa cresti foarte mult autoritatea site-ului cand faci optimizarea site-ului.
Partea mai grea de acceptat este ca nu mereu, traficul pe cuvinte cheie mai generale aduce un profit mai mare pe investitia realizata.
Din contra site-urile optimizate pentru cuvinte cheie de genul „anvelope auto” vor investii foarte mult in link-building. Citeste in detaliu ce este link-building-ul?
Oricine are un site nu se naste brand si deci cauta sa atraga trafic SEO din expresii de tipul autocolant verde, sau oferta laptop ieftin.
Vizitatorii care cauta pe google termeni mai generali despre produsul sau serviciul prezentat de site-ul tau, sunt foarte rentabili dpdv marketing. Acesti vizitatori au o rata buna de conversie si de foarte multe ori se inscriu si la newslettere.
Mai mult, ei raspund foarte bine si la campaniile de remarketing, asta pentru ca de putine ori cumapara la prima vizita pe site-ul tau, iar bannerele de remarketing ajuta foarte mult sa faci vinzarea finala. Am scris despre eficienta remarketingului in acest articol: Cum sa faci reclama cu bannere profitabil
2. Deci SEO este scump sau ieftin?
Daca ne uitam din perspectiva timpului de raspuns al unei campanii de SEO putem spune ca SEO este foarte scump. Asta pentru ca, cu cat site-ul este mai nou in piata si cuvintele cheie tintite sunt mai generale pentru produsul sau serviciul vindut, procesul de optimizare atinge un apogeu profitabil mai tarziu.
Mai concret, daca azi ai un grad de vizibilitate de 2% din potentialul site-ului si se incepe optimizarea probabil vei ajunge la un grad de vizibilitate de 50% intr-un interval de 6-12 luni.
Am optimizat site-uri care au atins un grad de vizibilitate de 80% in 2 luni. Dar erau site-uri mici care vizau doar 3 combinatii de expresii cheie. Site-urile nu aveau o competitie majora fiind o nisa foarte mica.
Daca ne uitam din perspectiva comparativa cu promovarea platita direct la Google pe aceleasi expresii cheie vizate, si a costului de oportunitate, SEO este in continuare scump. Asta pentru ca SEO da randament in 12-18 luni de la inceperea procesului de optimizare.
In imaginea urmatoare avem o comparatie SEO vs PPC dupa 12 luni de optimizare SEO. Si, inca mai exista potential de optimizare SEO pentru site-ul din aceasta imagine.
Se poate observa performanta campaniei SEO chiar daca are mai putini vizitatori, are un randament aproape dublu la atingerea obiectivului de vanzare. A se vedea ultimele 2 coloane.
Profitabilitatea SEO dupa o campanie de optimizare a site-ului timp de 12 luni lucrurile stateau cam asa:
In SEO se investise in 12 luni, un buget total de 8.000 EUR
In PPC se investise, in 12 luni, un buget total de 5.000 EUR
Important de notat este ca daca la acest punct de 12 luni se opresc investitiile atat SEO cat si PPC, site-ul din cazul de fata va pierde 1250 de comenzi aduse de promovarea PPC, dar SEO va continua sa mai aduca in continuare aproximativ 1950 de comenzi timp de minim 6 luni. Chiar mai mult, SEO ar putea continua sa isi mareasca randamentul din inertie un timp de cateva luni.
Asadar, pe termen lung, la o masuratoare efectuata la 12 luni SEO incepe sa dea randament si sa devina profitabil.
Facand un calcul, randamentul campaniei SEO arata astfel
- PPC costa 5000 EUR/1248 comenzi = 4 EUR/comanda
- SEO costa 8000 EUR/1942 comenzi = 4.11 EUR/comanda.
Din acest moment poti spune ca daca opresti sau miscsorezi bugetul de SEO, randamentul investitiei per comanda noua va fi mai mica. Adica in urmatorul an daca investesti in SEO doar 4000 EUR/an si obtii 2000 de comenzi iti va rezulta un cost de achizitie a unei comenzi de 2 EUR/comanda noua obtinuta din SEO.
Vezi? de aceea optimizarea SEO costa mult la inceput dar facuta bine incepe sa dea roade in anul 2.
Problema majoritatii antreprenorilor este ca nu au timp sa astepte 2 ani pentru a da SEO roade. Asadar SEO pentru un startup este prioritatea numarul 2. Prima prioritate fiind optimizarea campaniilor de Pay Per Click, adica AdWords si Facebook.
3. Cat de rentabil este SEO, daca il faci singur?
In imaginea urmatoare este pozat rezultatul procesului de optimizare SEO gratuita pentru un site de servicii. Vorbim de optimizarea unui site facuta de o doamna in urma unui training gratuit de 2 ore. Este un site din Romania, de servicii pentru care proprietareasa a aplicat toate sfaturile mele despre SEO, gratis.
Acest site a fost optimizat doar la nivel de continut al site-ului (onpage), deci fără atragerea de link-uri (linkbuilding).
Doamna, cu ajutorul unui instructaj minimal și cu multă perseverență a ajuns să dezvolte traficul natural de la 150 de vizitatori pe luna, la 750 de vizitatori pe luna.
Cum? simplu
A realizat acest lucru fără să investească in linkbuilding sau social media. Practic a obținut aceste rezultate doar cu optimizarea seo onpage. A scris mult continut relevant si la optimizat cu titluri si descrieri captivante.
Deci site-ul ei beneficieaza de optimizare SEO gratis, pentru că din punct de vedere investiție financiară nu s-a investit deloc. In schimb s-a investit timp și pasiune pe subiectele abordate în site.
Hai sa calculam o medie de cost de 10 EUR/ora pentru investitia ca resursa principala in acest proces de optimizare. S-au investit aproximativ 100 ore in 6 luni. Asadar avem cumva o valoare a investitiei de 1.000 EUR dar sub forma de timp ce nu a fost monetizat altfel ci a fost investit in procesul de implementare SEO.
Așadar, iată că optimizarea seo gratuită se poate aborda de orice antreprenor.
Vezi ce presupune optimizarea SEO gratuit, fără să apelezi la o firmă de SEO.
La specialisti SEO vei putea apela oricand, dar prima dată vezi ce presupune procesul, vezi ce poti obtine tu prin forțele proprii. Vezi care sunt limitele tale. Daca nu ai timp sau chef, ok contacteaza un expert SEO.
După cum vei observa mare parte din procesul de optimizare a site-ului o poți realiza chiar tu folosind acest instrument SEO gratuit. (+ ceva muncă)
Ce contine instrumentul de optimizare seo gratuit?
-
- investigarea starii actuale a paginilor ce urmează a fi optimizate, o vei face tu singur manual
-
- planificarea modificarilor SEO de efectuat la nivel de titlu pagini, descrieri pagini, url-uri pagini, optimizarea seo imagini etc
- identificarea și stabilirea scopului fiecarei pagini in parte (poți avea pagini care informează pe un subiect, dar poti avea si pagini care trebuie sa determine achizitia unui produs, sau realizarea unei programari pentru consultatie, sau cererea unei oferte personalizate
Instrumentul de optimizare seo oferit gratuit este utilizat de echipa noastră in mod curent alaturi de alte soft-uri specifice de monitorizare SEO și alte template-uri de management al proiectului SEO.
Odată ce ai ințeles conceptul poți trece la treabă. Atentie, optimizarea seo gratuită, nu este intocmai gratuită. Acest proces este acelasi pe care il urmeaza si profesionistii cand optimizeaza alte site-uri.
Deci, presupune investiție de energie creativă și timp pentru a ajunge la capăt, dar efortul este bine meritat. Ai vazut ca doamna care si-a optimizat singura site-ul onpage a investit 1.000 EUR sub forma de timp personal implicat in proces.
Apropo, nu vei ajunge la capat cu procesul de optimizare seo, pentru ca acest proces de optimizare a site-ului este un proces continuu. Cel mult vei optimiza paginile deja existe in site.
De indata ce vei vedea rezultatele muncii tale, sigur vei dorii să continui optimizarea site-ului si pentru alte subiecte din domeniul de activitate.
Se poate face optimizare SEO gratis fara link-uri ?
Da, se poate. Tot procesul de optimizare onpage este unul ce pune accent pe oferirea unui continut de mare valoare publicului tău țintă.
Practic, procesul de optimizare folosit cu instrumentul oferit arata astfel:
-
- Te asezi pe scaun și te gandesti ce informații iși doreste clientul tau. Ce informatii ar dori să găsească pe site-ul tau? Ce fraze utilizeaza in google pentru a iși rezolva problemele?
- Cercetezi ce rezultate sunt pe google pentru interogarile utilizate. De aici iți mai vin și alte idei.
- Verifici ce continut ai tu pe site pe subiectul abordat și ce scriu alte site-uri. Dacă deja ai continut pe subiect, trebuie doar sa il imbunatatesti pentru a raspunde mai complet la nevoile utilizatorului. Practic asta inseamna ca va trebui sa fi clar si complet. Deci nu scrie doar de dragul de a acoperii niste cuvinte cheie. SEO din ziua de azi nu mai este despre cuvintele cheie. Cauta sa acoperii un subiect in profunzime cu detalii importante, aplicabile. Stii doar ca in orice produs si serviciu, detaliile fac diferenta.
- Scrii cu pasiune pentru a iti ajuta potentialul client.
Atentie, propunerea noastra de optimizare gratuita a site-ului are la bază dorința de a atrage trafic informativ, adică vizăm acei vizitatori ce ajung pe site prin intermediul articolelor scrise punctual pe un subiect.
Asta va atrage si un bounce rate mai mare initial. Nu te speria, nu este un lucru negativ, bouce rate-ul pe articole bine documentate este normal să fie mai mare, iar algoritmul Google știe acest lucru. Bouce rate-ul nu este mereu un aspect negativ, din contră trebuie interpretat uman pentru a ințelege dacă este în parametrii normali de comportament. Spre exemplu poți avea bounce rate de 80% pe vizita in articol, dar timpul petrecut pe pagină sa fie de 3 minute, ceea ce este un aspect ce nu mulți specialiști îl iau in calcul la interpretarea rezultatelor.
Pe măsura ce site-ul tău va devenii din ce in ce mai complet si vei continua să remarketezi vizitatorii, vei obtine si rezultate pozitive financiar.
Traficul informativ, este cel mai rentabil trafic cand faci o analiza pe un interval de 12 luni.
Atentie, optimizarea SEO, fara cresterea puterii domeniului web este ok pentru inceput. Daca esti intr-un domeniu de activitate foarte competitiv, trebuie neaparat sa iei in considerare si activitati de PR in care sa obtii trimiteri catre site-ul tau de la alte site-uri relevante. Suna-ma sa iti spun mai multe despre aceasta operatiune.
Am observat ca la update-ul SEO major ce se realizeaza in fiecare an in luna octombrie, site-urile care au o optimizare SEO onpage bine implementata, sunt vechi si nu au cumparat link-uri au avut o crestere a pozitiilor si a traficului implicit. In contrapondere, site-urile care au obtinut constant link-uri de pe alte site-uri, au avut oscilatii de 10% – 20% doar unele revenindu-si la o stare cat de cat apropiata momentului precedent al lunii octombrie cand au fost recalculate scorurile de SEO.
Esti interesat de cresterea traficului natural cu o campanie SEO? Contacteaza-ne
Co Fondator LeonPaul Media. Specialist SEO concentrat pe rezultate. Cultivator de ideii si strategii de vanzare online. Ofer expertiza practica de marketing si vanzari acumulata inca din 2003. Pasionat de SEO, Google Ads.