Ce inseamna link building

Pentru motoarele de cautare, in speta Google care scaneaza non stop internetul si site-urile, Linkbuilding-ul produce link-urile ce reprezinta conexiuni intre pagini. Google folosind software complex de analiza a datelor poate descoperi toate conexiunile intre site-uri si paginile acestora. Google vede cum sunt interconectate datele si analizeaza aceste conexiuni ca si cum ar fi niste voturi de recomandare.

Inca din 1990, google a tratat link-urile precum niste voturi pentru determinarea popularitatii si a importantei cuvenite unui site intr-un system democratic in care fiecare link primit este un vot.

Motoarele de cautare au algoritmi avansati de masurare si de interpretare a puterii unui link creat intre doua site-uri. Astfel in cadrul acestor evaluari puterea unui link poate fi pozitiv neutru sau negativ.

Link-urile primite de site-ul tau sunt o parte importanta a strategiei de SEO. Exista si alte elemente de SEO ce necesita atentie, dar putem aprecia ca cel putin 50% din strategia de pozitionare SEO o reprezinta portofoliul de link-uri primite de site-ul tau precum si link-urile care le trimite catre alte site-uri.

Prin intermediul link-urilor google poate analiza atat popularitatea site-ului tau si a paginilor sale in baza numarului total de pagini catre trimit link catre el precum si a popularitatii site-urilor care trimit link-ul. Deasemenea Google, masoara prin intermediul link-urilor parametric precum Nivelul de incredere, Scorul de Spam si Autoritatea site-ului tau.

Ca regula generala site-uri de incredere trimit link (voturi) catre alte site-uri de incredere.
Tot o regula generala ne arata ca site-urile pline de spam primesc foarte putine link-uri de la site-uri de incredere, avand majoritatea link-urilor primite de la site-uri pline de spam. Exemplu de site clasificat ca si spam, sunt directoarele web, site-urile de anunturi

Modele de evaluare a autoritatii unui site de internet sugereaza ca link-urile sunt o metoda foarte buna de a identifica documente de expertiza pe un subiect anume.

 

“Datorita concentrarii atentiei asupra analizei detaliate a proprietatilor unui link au fost concluzionate urmatoarele: cresterea unui profil de link-uri sanatos este critic pentru ca site-ul tau sa prinda tractiune, atentie si traffic din motoarele de cautare. Pentru un specialist SEO, dezvoltarea profilului de link-uri, adica link-building-ul este unul dintre taskurile prioritare in cadrul campaniilor de SEO.”

Semnalele ce le da un Link (in campania de linkbuilding)

Cum repartizeaza Google factorii si parametric de valoare link-urilor?

Pentru a raspunde acestei intrebari foarte importante despre linkbuilding trebuie sa studiem de aproape elementele individuale ale unui link si care este procesul prin care Google administreaza aceste elemente.

Algoritmul Google este secret, asta este foarte clar. Doar in cadrul unor experimente conduse stiintific putem concluziona cateva aspect importante asupra elementelor de valoare ale unui link.

In continuare vom expune o lista de factori importanti de luat in considerare in strategia de linkbuilding.

Aceste semnale  precum si multe altele (mai putin cunoscute) sunt luate in considerare de expertii SEO cand analizeaza si dezvolta profilul de link-uri din cadrul campaniei de linkbuilding:

  1. Popularitatea Globala a link-ului

Cu cat un site este mai popular cu atat mai mult valoreaza link-urile primite de la acel site. Un site precum Wikipedia are mii de site-uri care care trimit link catre el. Ceea ce inseamna pentru motorul de cautare ca Wikipedia este foarte probabil sa fie un site popular si foarte important. Deci prima regula in linkbuilding este sa atragi link-uri catre site-ul tau de la alte site-uri, cu cat mai populare si mai importante cu atat mai bine.

  1. Specificul local sau relevant domeniului

Un link specific si foarte relevant este considerat acel link care este primit din cadrul unei comunitati sau site web care dezbate acelasi subiect cu site-ul tau si pagina catre care se face trimitere. Mai concret daca ai un site despre piese de masini iti doresti sa primesti link din cadrul unui forum de masini sau chiar de la experti de nisa din domeniul de masini. Daca site-ul tau vinde casute pentru caini, atunci ar fi mult mai potrivit si benefic sa primesti link de la o asociatie care se ocupa de protectia animalelor  decat de la un site general de directoare de afaceri sau de la un site despre produse sportive.

  1. Ancora Text asociata link-ului

Unul dintre cele mai puternice semnale utilizate de motorul de cautare in clasare este ancora text. Daca zeci de link-uri fac trimitere catre o pagina iar ancora text folosita in link este correct realizta atunci probabilitatea ca site-ul sa fie mai bine clasat pe cuvintele cheie folosite in fraze si in link este mult mai mare. Poti face un test pe aceasta afirmatie cautand pe google click here sau click aici sa vezi cum arata site-urile clasate natural in rezultatul Google.

  1. Scorul de incredere asociata link-ului

Nu este de mirare ca Internetul contine o cantitate masiva de material de tip spam. Adica material inutil deobicei copiat, sintetizat ce are un scop uneori ilicit. Anumite surse de pe internet estimeaza ca aproximativ 60% din paginile web sunt clasificate cu material de tip spam.
Pentru a mentine un internet curat, motoarele de cautare folosesc algoritmi avansati care declaseaza site-urile cu material irelevant. Algoritmi apeleaza niste sisteme de masurare a nivelului de incredere pentru verificarea fiecarui link. Deci link-urile sunt masurate in baza unor criterii matematice care se innoiesc periodic.

Acumularea de link-uri de la domenii web de mare incredere pot avea ca efect principal cresterea scorului de incredere al site-ului tau.

Site-urile Universitatilor, Agentii Guvernamentale adica domenii cu .gov sau organizatiile non profit adica domeniile cu .org reprezinta exemple concrete de site-uri cu un scor de incredere ridicat de la care ar fi ideal sa primeasca link si site-ul tau.

  1. Proximitatea sau cercul de prieteni cu Link

Link-urile de tip spam deobicei aduc efecte in ambele directii. Un site care trimite link catre un site cu continut spam foarte probabil sa fie si el un site spam. Practica a dovedit ca de cele mai multe ori un site care are continut de tip spam adica continut copiat, irelevant primeste link-uri de la site-uri irelevante. O practica uzuala in anii de glorie a directoarelor de afaceri era sa iti fie aprobata listarea preferentiala in directorul web doar daca plasai si tu pe site-ul tau un link catre director. Astfel multe site-uri din dorinta de a se promova au ajuns in situatia in care au oferit voturi de incredere, adica link-uri catre site-uri de tipul directoarelor web care sunt clasate 99% ca directoare de spam.

Deci este foarte important sa alegi intelligent catre ce site trimiti link, si de la ce site primesti link.

  1. Prospetimea link-urilor

Puterea semnalului trimis de un link obtinut catre site-ul tau tinde sa scada in timp. Site-uri ce erau populare in timp le scade scorul de incredere si ele insele nu mai reusesc sa obtina link-uri de calitate care sa le sporeasca scorul. De aceea este important sa continui sa obtii noi si noi link-uri atata vreme cat proiectul tau este online. Motoarele de cautare judeca site-ul tau si pe baza unui un parametru ce masoara prospetimea link-urilor primite.

  1. Social Sharing

In ultimii ani am asistat la o explozie a cantitatii de continut partajat prin intermediul site-urilor de socializare precum Facebook, Google+ si Twitter (mai putin in Romania).
Este bine de stiut ca algoritmul motorului de cautare trateaza diferit link-urile din site-urile de socializare de link-urile dintre 2 site-uri web. Asta nu inseamna ca motorul de cautare face abstractive de existenta link-urilor din mediile de socializare. Din contra, le ia in calcul dar nu exista inca documentatie dovedita tehnic care sa aduca lumina in aceasta privinta. Ceea ce este important de retinut este ca link-urile obtinute din canalele de Facebook si Google+ au o importanta in clasarea rezultatelor naturale DAR nu se stie inca prea mult cat impact au aceste link-uri asupra rezultatelor.

 

Importanta si puterea sharing-ului in retelele sociale (dpdv SEO)

Cum intervin Google+ si Facebook zona de LinkBuilding?

Ani 2011-2012 sunt marcati de o crestere a partajarii de informatie in site-urile de socializare cu un impact semnificativ asupra comportamentelor de cautare in Google.

Aici putem mentiona servirea de rezultate personalizate catre utilizatorii logati care include si continut partajat de catre utilizatorul ce a efectuat o partajare a acelui material pe retele sociale gen Facebook sau Google+ sau Twitter. Adica, daca eu am partajat un material despre linkbuilding sa zicem un link catre site-ul linkbuilding.org pe facebook, iar ulterior eu efectuez o interogare pe google pe subiectul linkbuilding, in top 1o rezultate afisate imi va afisa si acel site web care eu l-am partajat pe facebook, chiar daca acesta nu ar fi in mod normal in clasamentul natural de top 10. Aceste rezultate nu apar mereu, dar ele cand apar este clar ca apar in top 10 datorita unui scor de influenta sociala.

Potentialul acestei schimbari de paradigma in modul de evaluare relevantei unui material publicat online prin factori de retele sociale este imens.
Practic o persoana care are un cerc de prieteni in Facebook foarte mare, si partajeaza mult material cu ei, este foarte probabil sa vada materialul partajat mai sus afisat in rezultatele de cautare in urma unor noi interogari effectuate dupa partajare.

Pentru autorii de continut original, este benefic sa partajeze informatia cu persoane ce au o influenta mare in Facebook si care sunt numiti influentatori media. Spre exemplu ar fi benefic daca ai un site pe zona de IT sa obtii partajari de material din site-ul tau pe pagina de facebook a lui Buhnici. Sigur te-ar ajuta in mod direct dar si in mod indirect pe scorul de incredere.
Pentru cautarile pe Google acesta tactica este in special valabila pe partajare de informatie in Google+.

Bazele LinkBuilding-ului

Link-building-ul este o arta. Este cea mai provocatoare parte a procesului de optimizare si promovare a unui site web. Este cea mai critica actiune de promovare a unui site web.
Linkbuilding-ul necesita putere de analiza, creativitate si un buget considerabil de timp si bani.

Niciodata nu vei putea masura 2 campanii de link-building si sa gasesti un rezultat asemanator.
Fiecare strategie de link-building are un rezultat unic datorat complexitatii cu care sunt improspatate elementele pe care se bazeaza masuratoarea algoritmilor. Exista o dinamica exasperanta pentru specialistii SEO.

In continuare vom prezenta cateva dintre metodele de a obtine link-uri in cadrul unor campanii de linkbuilding:

  1. Linkuri „Naturale” Editoriale

    Sunt reprezentate de Linkuri oferite natural de site-uri si pagini care doresc sa trimita link catre continutul din site-ul tau sau catre firma ta. Aceste link-uri theoretic nu necesita o actiune speciala pentru obtinerea link-ului. Practic trebuie sa ai material de calitate care sa fie usor de referit de recomandat. Practic cineva iti recomanda materialul.
    In realitate, mai ales in Romania, este un vis, prea putine sunt link-urile obtinute fara actiune directa.

  2. Link-uri obtinute prin actiuni Manuale de contact

    Specialistul SEO creaza aceste link-uri in urma unor actiuni de contact cu bloggeri, sau inscriind site-ul in directoare de site-uri specifice. Practica de inscrierea site-ului in directoare web este una negativ cel mult neutru cotata dpdv scor de incredere. Deci efortul uneori nu are relevanta. Daca inscrii site-ul nou creat in cateva directoare web foarte bine cotate si urmeaza sa primesti si alte link-uri de la site-uri de mare incredere atunci da, inscrieti site-ul in directoare.

  3. Link-uri obtinute prin actiuni proprii non editorial

    Sute si mii de site-uri permit vizitatorilor sa plaseze un link in cadrul comentariilor sau semnaturilor de utilizator de forum sau utilizator de site cu profil public.
    Aceste tipuri de link-uri au cea mai mica valoare ce tinde spre zero. Totusi pentru anumite proiecte pot fi importante resurse de a incepe o campanile de linkbuilding. In general, motoarele de cautare continua sa devalueze link-urile din comentarii pe bloguri si cele din semnaturile de profile de utilizator. Totodata daca aplici aceasta tactica agresiv, te poti trezi foarte curand cu site-ul penalizat. Acest timp de link este considerat un link de tip spam. Deci trebuie actionat cu precautie maxima pe aceasta tactica de link-building.

Ca o regula de aur in strategiile de linkbuilding, este benefic sa construiesti un profil de link-uri cat mai divers posibil. Detectarea unui patern de construire a link-urilor intr-un mod abuziv, artificial, non natural, poate atrage o penalizare din partea motorului de cautare, in speta Google.


Specialistii SEO se bazeaza pe un spectru de semnale pentru a masura valoarea link-urilor obtinute.

Pe langa conceptele prezentate mai sus, o campanie de linkbuilding are in vedere si urmatorii metrici:

Clasarea unui site pentru termini de cautare relevanti

Una dintre cele mai bune metode de a determina cat de multa valoare ofera motorul de cautare unei pagini specific este cercetarea propriei nise. Cauti pe google o expresie pe care si site-ul tau vrea sa fie bine clasat. Vezi in primele rezultate returanate de motorul de cautare daca sunt site-uri de la care poti obtine link catre site-ul tau. Spre exemplu vrei sa te clasezi mai bine dupa fraza “hamuri k9”, obtinerea de link-uri de la pagini care deja sunt clasate bine pentru expresia “hamuri k9” te va ajuta destul de mult.

Autoritatea Domeniului web

Moz Domain Authority (sau DA) este un parametru independent al unei terte entitati care masoara valoarea unui domeniu web in baza unor criteria matematice. Algoritmul de evaluare Moz este unui ce se bazeaza pe comparatia domeniilor web pe mii de interogari in motorul Google.

Back-link-urile Competitorilor

Examinand link-urile primite de site-urile competitorilor care sunt bine clasati pe expresiile cheie vizate si de tine este o metoda buna de a obtine informatii inteligente. Este un punct de pornire bun in cercetarea de resurse pentru obtinere link-uri catre site-ul tau.

Numarul de Linkuri pe Pagina

Conform unor cercetari recente, puterea ce o transfera un link cand face trimitere catre site-ul tau, este diluata de alte link-uri prezente pe pagina de pe care origineaza link-ul. Practic sa primesti link de la un site care trimite catre putine alte site-uri link este mai bine decat sa primesti link de la un site care trimite multe link-uri catre multe alte site-uri. Site-urile care trimit multe link-uri catre alte site-uri mai sunt denumite si ferme de link-uri. Ziarele online sunt cotate astfel si mai nou chiar si bloggeri.

Potentialul de trafic de tip recomandare (Referral)

Linkbuilding-ul nu ar trebui sa fie doar cu obiectiv clasarea buna in motorul de caurare. Ar fi foarte bines a iei in coniderare ca un link plasat correct intr-o pagina relevant cu mult trafic poate fi o foarte buna sursa de trafic de tip recomandare. Daca pagina in care este plasat link-ul are vizite natural relevante atunci si link-ul tau are sanse de a fi accesat de vizitatori acelei pagini si practice tu sa poti realize vanzari. Acest aspect poti sa il estimezi mai ales daca ai de a face cu plasarea de bannere in alte site-uri. Verifica ce volum de trafic primeste sectiunea in care vei plasa banner-ul sau link-ul tau si fa niste calculi simple bazate pe rata de clic minima presupusa.

5 Exemple de strategii de linkbuilding

Determina-ti clientii sa trimita link catre tine

Daca ai o afacere ce implica parteneri cu care lucrezi regulat ar fi o idee foarte buna sa le oferi o insigna electronic care sa certifice relatia voastra de parteneriat. Practic daca esti importator este important sa primesti link de la site-urile resellerilor cu care lucrezi

Construieste un blog al firmei; fa-l cu continut de valoare, informtiv si interactive

Acest tip de strategie si actiune de link building este atat de popular incat inginerii de la Google o recomanda ca fiind una dintre principalele surse de linkbuilding pentru site-ul tau.
Blog-urile necesita mentenanta, practice scrii si postezi constant material nou, original care sa ofere valoare potentialilor tau client. Raspunzi in scris si cu materiale video la intrebarile ce ii framanta pe potentiali tai clienti. Astfel vei avea mereu o sursa de trafic de calitate. Daca scrii material de instructaj vei obtine si link-uri bune din partajari.

 

Creaza continut care sa inspire partajarea virala in mediul social si obtinerea de link-uri naturale

Un exemplu de material de acest tip ar fi pe zona de amuzament, cum sa NU faci clatite, in care sa relatezi o poveste amuzanta de preferabil in format video. In functie de nisa site-ului tau, merita sa faci o lista de potentiale subiecte ce ar determina partajarea materialului tau odata ce a ajuns la publicul tau tinta. Acest tip de material editorial necesita mult timp si efort cerebral investit dar de cele mai multe ori merita.


In concluzie,
Linkbuilding-ul este o parte foarte importanta a strategiei de optimizare a site-ului (SEO). Apeleaza la un specialist cu experienta in linkbuilding si mereu pune-ti intrebari: merita sa obtin link din aceasta resursa? Care sunt cele mai relevante site-uri din nisa mea de la care pot obtine link?

Ai nevoie de Servicii SEO si Promovare Google AdWords contacteaza-ne

Adrian Ficker

Adrian Ficker

Trainer Marketing Online la LeonPaul Media
Co Fondator LeonPaul Media. Antreprenor concentrat pe rezultate. Cultivator de ideii si strategii de vanzare online. Ofer expertiza practica de marketing si vanzari acumulata in 15 ani.Pasionat de SEO, AdWords si Facebook Ads.
Adrian Ficker

Ultimele postari ale lui Adrian Ficker (vezi toate)