Cresterea Vanzarilor Online cu SEO sau AdWords Facebook

Interviu cu Emanuel Iacobescu despre Cresterea Vanzarilor Online cu ajutorul SEO vs PPC AdWords si Facebook.
Emanuel Iacobescu este specialist Brand Management și Comunicare Corporatistă din cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice, SNSPA.

1. Poti determina Cresterea Vanzarilor Online? Cum evaluați SEO, AdWords si Facebook în țara noastră?

Categoric da, poti influenta cresterea vanzarilor online cu ajutorul promovarii SEO, AdWords fi Facebook.
Evolutia este una pozitiva in special pentru AdWords si Facebook. Oamenii de afaceri au inceput sa inteleaga beneficiile si diferenta intre publicitate ca element general si promovarea specifica, precisa cu elemente de eficienta masurabile. Pentru SEO, suntem intrati intr-o a doua etapa a pietei. Suntem in etapa in care primi care au beneficiat de oferta SEO pentru site-urile lor si au abordat tactici de monopol cu multiple site-uri lansate pe acelasi domeniu de activitate incep sa primeasca efectul bumerang iar afacerile lor sa resimta efectele negative ale tacticilor de SEO neortodoxe. Avem o patura de oameni de afaceri care NU vor sa conceapa ca AdWords si Facebook-ul este profitabil si se incapataneaza sa se promoveze doar prin SEO desi concurentii lor castiga clienti mai repede. Este gresit sa vedem SEO si AdWords si Facebook separat. In practica SEO este fundatia unui plan de marketing si are ca scop eficientizarea intregului buget anual de marketing. SEO costa si el ba chiar a inceput sa coste mai mult decat AdWords si Facebook-ul.

2. Când credeți că au luat amploare aceste două ramuri ale marketing-ului online?

SEO a avut o etapa de crestere masiva incepand cu 2006 urmat de o plafonare sau decadere incepand cu 2012 pe anumite segmente de piata. Cerere exista dar pentru SEO gratis 🙂 sau cel putin asta inteleg unii oameni de afaceri ca SEO = trafic gratuit sau foarte ieftin. Total eronat. Cresterea vanzarilor online trebuie privita ca o strategie completa de marketing online. Nu te poti baza doar pe SEO.
AdWords si Facebook este intr-o crestere constanta, Google face o treaba buna in Romania pe strategiile de sustinere a partenerilor. Eficienta este mai mare atunci cand in AdWords si Facebook ai un specialista care se ocupa constant de campaniile tale si care intelege parametri. Sunt mereu update-uri de produse Google care iti pot aduce avantaje competitive daca le folosesti corect.
La AdWords si Facebook un avand considerabil a inceput sa il aiba Facebook Ads, unde oamenii au inteles ca pe anumite afaceri functioneaza bine promovarea platita la Facebook. Dealtfel promovarea organica la Facebook este din ce in ce mai putin eficienta.

3. Care sunt punctele care pot fi îmbunătățite în ceea ce privește SEO și AdWords si Facebook?

In Romania cand vorbim de SEO, vorbim inca de o baza mare de asa zisi specialisti dar care nu stiu cum sa coreleze elementele strategice de comunicare. Sunt inca multi care vad in SEO doar cuvinte cheie si achizitie de linkuri pentru site. Total eronat. Foarte putini oameni fac corelari si analize a datelor.

Cand vorbim de AdWords si Facebook in Romania, se vede ca Google sprijina partenerii si sunt din ce in ce mai bine realizate campaniile de promovare. Sunt multe produse Google AdWords si Facebook care nu sunt inca exploatate. 90% dintre firmele care fac AdWords si Facebook folosesc doar anunturi pe motorul de cautare si acelea la un nivel de acoperire doar partiala a potentialului de afisare pe cererile efectuate de clienti.

4. Vă mai așteptați la o inovație spectaculoasă în ceea ce privește aceste două domenii sau la un anumit nivel direcțiile pot fi previzibile?

Inovatii vor fi mereu. Google va continua sa curete internetul de SPAM iar rafturile de promovare platita vor costa din ce in ce mai mult. Asadar cu cat ai campanii mai vechi si mai optimizate cu atat mai bine vei face fata competitiei.

5. În ceea ce privește alegerea clienților care doresc să beneficieze de optimizări ale site-ului, sunt înclinați să aleagă varianta SEO sau AdWords si Facebook?

Sunt oameni de afaceri care au inteles avantajele AdWords si ale Facebook-ului si gandesc in termeni profitabilitate.
Sunt oameni care sunt inca concentrati doar pe SEO.
Si, sunt site-uri unde nu se merita sa incepi SEO dpdv raport investitie si recuperare a investitiei.

6. Dintre cele două variante de optimizare pe care o considerați mai profitabilă pentru cresterea vanzarilor online și de ce?

Ambele variante sunt profitabile si necesare pentru cresterea vanzarilor onlne. Trebuiesc optimizate campaniile atat SEO cat si AdWords si Facebook. Toate canalele de promovare sunt importante. In plus o eficientizare a celor 2 linii de investitie catre promovarea PPC si cea organica prin SEO este obligatorie. Se poate obtine o cresterea a vanzarilor online si prin mentinerea contactului cu clienti pe Email si SMS. Anuntarea promotiilor este mult mai personala prin email si sms. AdWords iti permite sa comunici foarte personal cu clientii tai. Pur si simplu nu este suficient sa vorbesti doar de SEO cand faci un plan de marketing online  in vederea cresterii vanzarilor.

7. De ce ar alege persoanele să investească în SEO dacă prin AdWords si Facebook pot obține rezultate mai rapide?

SEO este o investitie pe termen lung. Vorbim de rezultate care atrag si trafic abia dupa 8 luni de la prima actiune implementata. Randamentul pozitiv al investitiei in SEO in functie de nisa si marimea afacerii poate aparea dupa luna 18. Asadar nu poti sa te bazezi ca vei face o crestere a vanzarilor online pe o perioada de 18 luni in asteptarea traficului natural din SEO. In cazul unui startup primele luni  vor decide soarta afacerii in mediul online. Vrei sa obtii foarte rapid informatii despre  competitori ce mizeaza pe online. Cu AdWords si Facebook poti culege informatii foarte valoroase care nu le poti obtine cu SEO. Oricum ar fi SEO nu poate acoperii tot potentialul si necesarul de trafic pe site. Asadar cand vorbim de SEO vorbim de o mentenanta continua si o investitie continua la fel ca la AdWords si Facebook. Doar perceptia oamenilor de afaceri este mult diferita despre SEO, multi inca cred ca SEO este ieftin sau gratuit.
Am scris cateva randuri despre cat costa SEO in acest articol http://leonpaul.ro/cat-costa-seo/

8. Deoarece AdWords si Facebook este accesibil, iar link-urile ajung să fie primele rezultate după o căutare, care ar mai fi rolul SEO?

SEO continua sa atraga trafic chiar daca exista AdWords si Facebook. In Romania sunt expresii cheie care nu sunt marketate pe AdWords si Facebook si sunt expresii cheie care desi sunt marketate cu AdWords si Facebook sunt clickuri care se dau si pe rezultatele naturale. In functie de specificitatea expresiei de cautare poti intalni situatii in care nu sunt reclame platite. Este de observat noua structura de afisare a rezultatelor. Daca toate cele 4 rezultate superioare din AdWords folosesc la maxim toate optiunile de extensii suplimentare de anunt, rezultatele naturale SEO ajung deja foarte jos in pagina cu rezultate.
Si, in curand in partea dreapta a rezultatelor, Google va implementa si in Romania rezultatele Google Shoping. Care sunt practic produse din magazinele online care sunt promovare prin shop-ul online al lui Google in sistem AdWords si Facebook.

9. Din experiența avută cu cei care doreau să-și optimizeze site-ul, erau dornici să încerce să ”păcălească” algoritmii motoarelor de căutare chiar dacă cunoșteau care pot fi consecințele?

Toti cei care vor cresterea vanzarilor online au si parte de consilieri mai putin etici. DA. Inca sunt pe piata afaceri care au lansate 2-3 site-uri cu aceleasi produse pe domenii web diferite.
Inca sunt firme care inca discuta oferta SEO doar in termeni de pozitionare in primele rezultate naturale indiferent de metoda. Dar vorbim de bugete care in AdWords si Facebook nu ar avea un randament foarte bun. Nisele de produse Adult sunt un caz special unde se investeste constant in SEO.

10. În procesul de implementare a optimizării, clienții sunt flexibili și dispuși să găsească un punct comun cu specialistul? Ori consideră că dacă plătesc trebuie ca optimizarea să se facă după propriile idei? Cine este considerat vinovat pentru o eventuală nereușită a optimizării?

Clientii sunt foarte putini cei care acorda atentie si timp de intelegere informatiilor furnizate de firma de promovare, fie ea SEO sau AdWords si Facebook. In special cand vorbim de SEO, ei vor rezultate, cu bugete restranse si cu asteptari mult prea mari in raport cu realitatea. La SEO nu prea poti spune ca o campanie nu are succes. Poti spune ca o campanie INCA nu si-a atins obiectivele cu actiunile implementate. Poti spune ca bugetul si actiunile sunt prea mici in raport cu asteptarile si cu viteza cu care se misca anumiti competitori.

11. Din ce domenii vin clienții care solicită cel mai des servicii de SEO, AdWords si Facebook pentru a creste vanzarea online?

Magazine online. Prestatori de servicii chiar si Cabinete medicale mai generale sau foarte specializate cauta solutii de promovare online pentru cresterea vanzarilor. Orice domeniu ce implica comert cu amanuntul sau prestarea de servicii. Mai putin putem spune ca sunt cereri din zona industriala unde in special firmele multinationale au sisteme rigide de abordare a vanzarilor si se bazeaza in mare masura pe munca din teren.

12. Pe ce anume ar trebui să se axeze magazinele online, Pe conținut sau cuvinte cheie?

Orientarea catre cuvinte cheie este demult apusa. Practic mereu inca de la inceputul internetului continutul a fost cel vizat. Practic omul cauta raspuns la anumite intrebari, continutul si modul in care este prezentat va aduce o vanzare sau va trimite vizitatorul sa mai caute un raspuns si pe alte site-uri. Deci, da, continutul este materialul de baza. Cuvintele cheie sunt elemente contextuale ale conceptului explicativ. Putem spune ca nu mai trebuiesc umplute paginile de cuvinte cheie pentru ca deja Google analizeaza contextul si extrage noi definitii din intregul site. Exemplu daca ai un site care vinde pantofi sport multi marca dar preponderent un anumit brand, clar ca vei pierde potential pe brandurile care au mai putine produse prezente in site.

13. Este recomandat pentru magazinele online să fie construite ca un brand sau pe cuvinte cheie?

Daca ne uitam stric din perspectiva de business, site-ul trebuie sa aiba un nume usor de retinut. Care sa aiba impact. Daca se poate folosi si un termen cheie care sa se integreze in context si sa ajute utilizatorul sa tina minte domeniul, DA, atunci este recomandat sa fie folosit si un termen din familia de cuvinte chei definitorii. DAR nu recomandam ca site-ul sa fie cu domeniu web format dintr-o expresie de cautare specifica. Va functiona poate pe termen scurt DAR daca te gandesti la un Brand nu va avea sante sa devina brand si va fi blocat doar pe conceptul acoperit de acel domeniu. Cine s-ar fi gandit ca emag o sa vanda pampers?
Deci trebuie sa cauti domeniu web scurt si usor de retinut.

14. Care este rata de conversie a unui magazin online care optimizează prin SEO? Dar prin AdWords si Facebook?

Variaza de la caz la caz iar elementele care influenteaza rata de conversie sunt variate. Poti sa ai tot dar sa fie competitorul tau cu pretul mai jos. Poti sa te orientezi la fata locului pe domeniul tau, pe baza datelor furnizate de instrumente precum Google analytics. Pot spune ca o rata de conversie de 1% a unui magazin online este acceptabil. Depinde de domeniul de activitate.
Pe anumite produse unde AdWords si Facebook este mai putin folosit, rezultatele naturale au o rata de conversie mai mare. DAR acest fenoment este adesea conjunctural si temporar.

15. Exceptând produsele pe care le oferă, magazinele online ar trebui să optimizeze după o anumită rețetă sau să țină cont de particularități?

Nu exista retete. Toata strategia este personalizata. Factorii se schimba continuu. Poti cel mult sa zici ca ai un ghid de bune practici ce il urmezi. Poti spune ca ai urmat o strategie corecta whitehat si in limita bugetului alocat ai avut o crestere mai rapida sau mai lenta.

Vrei sa obtii cresterea vanzarilor online, contacteaza-ne

Adrian Ficker

Adrian Ficker

Trainer Marketing Online la LeonPaul Media
Cultivator de ideii si strategii de vanzare online. Va ajut cu experienta practica in marketing si vanzari acumulata in 15 ani. Ca si antreprenor cunosc atat succesul cat si falimentul. Uneori castigi, uneori inveti.
Adrian Ficker

Ultimele postari ale lui Adrian Ficker (vezi toate)