5 mituri despre Penalizarea SEO

5 Mari Minciuni despre Penalizarile SEO.

Procesul de optimizare SEO nu mai este ce era odata. SEO s-a transformat intr-un proces din ce in ce mai complex si cu modificari ce te calca pe nervi cand deschizi laptop-ul.

Ceea ce vreau să spun este că SEO este plin de riscuri de penalizare. Cel putin asta se intelege din mesajele oficiale ale lui Google. Deci, ne referim direct la riscurile de a fi penalizat site-ul dpdv SEO pentru tehnici ce sunt interpretate de algoritm ca fiind neortodoxe, adica nu sunt conforme cu regulile jocului. Mereu te pandeste o schimbare a clasamentului rezultatelor naturale in Google in urma unui update de algoritm. Dintr-o data ce era ieri ok, azi nu mai este ok si devine subiect de penalizare SEO din partea algoritmului.

Vorbim in principal de controversa link-urilor ce fac trimitere catre site-ul tau.
Poti in continuare sa fi surclasat de un competitor ce a construit link-uri peste noapte?
DA.
Este acesta un subiect de penalizare SEO? DA este.

Ca specialisti SEO, mereu testam supozitiile, desi uneori riscurile sunt foarte foarte mari. Evident cand iti doresti rezultate, joci cartile si risti penalizari. De aceea SEO pare o stiinta mult prea complexa, datorita dezinformarii si schimbarilor bruste de comportament ale algoritmului.
In continuare voi detalia 5 mari mituri despre Posibile Penalizari SEO, ce Google vrea sa le crezi.
Avem si exemple asadar sa inceapa SEO MythBusters.

Mitul 1. Link-urile iti aduc Penalizari SEO. Nu ar trebui să obții link-uri de dragul promovării SEO.

Am auzit de prea multe ori in birou sau pe la conferinte că Google nu este incantat de site-urile care obtin link-uri de dragul optimizarii SEO.  Motorul de cautare se refera la procesul de obtinere a unor link-uri nenatural, asa cum este detaliat si in ghidul Google Webmaster adica aici quality guidelines:

„Orice link obtinut cu intentia de a manipula clasamentul site-ului in motorul de cautare poate fi considerat parte a unei scheme intentionate de manipulare si incalcă regulile din ghidul Google’s Webmaster.”

Deci poti atrage o Penalizare SEO cu link-uri gresit facute. Asta pentru a sublinia ca nu prea se obtin linkuri natural. Link-urile se fac. Deci mereu vor fi subiect de Penalizare SEO.

Aceeasi abordare o au si oficialii Google cand sunt abordati in conferintele publice pe acest subiect. Exemplu concret John Mueller a declarat ca specialistii si administratorii site-urilor ar trebui să evite concentrarea pe activitatile de obtinere de link-uri, adica linkbuilding.
„Folosim indicatorii de popularitate adica link-urile, in algoritmul de pozitionare a site-urilor dar folosim si multe alte criterii de evaluare. Deci concentrarea doar pe obtinerea de link-uri este posibil sa aduca mai multe probleme decat beneficii site-ului.”
OK, da profilul de link-uri trebuie sa creasca natural in timp, asta pentru ca continutu din siteul tau este atat de minunat si vizitatorii te iubesc si te adora. DAR ai putea supravietui competitiei? Te risti sa lasi cresterea popularitatii si obtinerea link-urilor in baza dragostei nemasurabile a vizitatorilor?

Pam pam, dovada

Contrar la ceea ce spune Google, linkbuilding-ul ramane cel mai puternic semnal de valoare a unui site in clasamentul google. Ia sa vedem un exemplu maret care sustine acest mit.
In urma cu citeva saptamani un utilizator de net, a gasit un nou site in google pe nisa lui, un nou competitor. Pac pac, repede a inceput sa il analizeze, si..ce sa vezi. Site-ul era un gen de blog cu o colectie impresionanta de articole de tipul cel mai bun x produs din y gama sa brand. Ideea este ca era pozitionat natural de pe multe cuvinte cheie foarte competitive. La o analiza mai detaliata, s-a observat că avea in cadrul articolelor link-uri de recomandare catre produse din Amazon, foarte dragut.
Apoi la o analiza a link-urilor care fac trimitere catre acest site s-a observat ca multe site-uri trimit link din footer, sitewide, adica vorbim de o tehnica penalizata inca din 2008.
mit linkbuilding SEO 2016

Site-ul in cauza a fost lansat de curand, are o vechime pe online de mai putin de un an. Cum au reusit sa se pozitioneze bine, natural pe Google asa repede?
Link-uri footer-ul altor site-uri. Pe bune, au folosit o tehnica SEO de care majoritatea specialistilor fug stiind clar ca aduce o penalizare.
DAR, uite, ei au luat link-uri din footer-ul site-urilor ce sunt in grup. Se pare ca este vorba de un mare mahar din US, cu multe site-uri de specialitate. Acest grup, a trimis link-uri catre acest site nou din esquire.com, elle.com, cosmopolitan.com, marieclaire.com, seventeen.com, popularmechanics.com etc.
In continuare o imagine care evidentiaza evolutia link-urilor si tipul acestora.

linkbuilding natural
Se poate observa in imagine ca tactica de linkbuilding este una destul de agresiva, deci nu este un linkbuilding natural. Si, se folosesc de site-urile puternice din grup. Asta inseamna sa fi mafiot online 🙂

Mitul 2. Rata de clic pe rezultatul din Google nu influenteaza pozitia.

Pozitia oficiala a lui Google referitoare la acest parametru ce exprima calitatea si comportamentul de brand al site-ului este cel mult ezitanta daca nu aburitoare. Oficialul Google Gary Illyes zice asa

„Rata de click adica CTR-ul este prea usor de moanipulat pentru a fi utilizat ca parametru de clasare in Google”.

Dovezile ca CTR-ul influenteaza pozitionarile Google
Intr-un document patent al lui Google gasim urmtoarele detalii

„In general presupunem că utilizatorii motorului de cautare, adica cei ce fac cautarea si dau click pe rezultatul afisat, sunt arbitrul principal, practic daca un utilizator realizeaza o cautare si da click pe un rezultat acel rezultat pe care sa dat clic este relevant. Sau cel putin este mai relevant decat celalalte.”

Este interesant de notat ca exista patente ale lui Google ce fac referire la metode de eliminare a semnalelor manipulative utilizate prin tehnica de cautare si click pe rezultatul dorit.
Mai concret, aceasta tehnica functioneaza, este utilizata si in Romania de multe firme, cea mai renumita fiind reteaua viespar. Daca DWF nu ar avea la dispozitie o reteta testata, ar mai garanta oare rezultatele SEO?

Un baietas destept de mai stie ceva SEO, Rand Fishkin de la Moz a facut si el cateva teste pe acest subiect. A procedat astfel, a cerut fanilor sai pe twitter sa execute in google o cautare specifica si sa dea click pe un rezultat specific enuntat. Evident scopul era sa creasca pozitia site-ului pe care se dadea click in motorul de cautare. Treaba este simpla, rogi multi oameni sa caute ceva anume pe google sa dea click sa navigheze o vreme apoi sa intre pe alt rezultat si sa navigheze mai mult pe acel site.
Interesant rezultatul, se pare ca rata de click pe anumite rezultate afisate din google influenteaza pozitia site-ului in Google. DAR si mai interesant este ca, dupa ce experimentul a luat sfarsit, rezultatele au revenit la starea anterioara. Adica influentarea prin click pe rezultatele afisate in google ale propriului site este temporara. Site-ul din test a plecat din pozitia 4 a ajuns pe 1 in urma influentarii ratei de click apoi a revenit pe pozitia 4. In concluzie, efectuarea acestei manevre de SEO cu forma umana, creeaza dependenta si trebuie facuta pe termen lung.
In concluzie, rata de click, adica CTR-ul pe rezultatele afisate in Google influenteaza pozitionarea site-ului, de aceea este recoamandat ca specialistul SEO să scrie un Titlu si o Decriere captivanta si stimulanta. Astfel incat sa poti creste natural fara a fi dependent de drogul de click la cerere.
Titlul si descrierea fiecarei pagini functioneaza ca un anunt la mica publicitate, atrage atentia si click-ul. Daca sunt bine facute influenteaza pozitia ta in google.

test SEO 1

rezultat test SEO

Mitul 3. Cuvintele cheie nu mai sunt importante. Deci nu sunt subiect de penalizare SEO.

In 2013, updateul Hummingbird a schimbat total modul de abordare al optimizarii SEO in site. Aparent cuvintele cheie au fost inlocuite in algoritmul google cu concepte si subiecte, astfel incat tintirea dupa anumite cuvinte cheie ar fi trebuit sa ia sfarsit.

Declaratia oficiala

„Update-ul Hummingbird acorda atentie mai mare fiecarui cuvand dintr-o expresie cautata in google luand in considerare intreaga expresie ca un tot unitar interpretand cautarea la nivel de concept si subiect. Deci nu se mai uita doar la cuvintele cheie.”

Aceasta schimbare majora in SEO nu a fost sustinuta doar de update-ul Hummingbird, contribuie direct si capacitatile Knowledge Graph si RankBrain, pentru ca google sa inteleaga mai bine ce cauta utilizatorul prin expresiile cheie.

Practic, oficialii Google nu au spus direct ca cuvintele cheie nu mai sunt relevante in algoritm, ci doar ca se complica interpretarea lor. Specialistii SEO au enuntat ca nu se mai folosesc cuvintele cheie ca si concept principal de interpretare a dorintei utilizatorului. In continuare atentia este asupra utilizatorului de motor de cautare. Scopul este de a servii informatia potrivita cautarii efectuate. Deci trebuie sa ne gandim mereu sa oferim relevanta rezultatului ce dorim sa il afisam in google pentru expresiile cheie ce le optimizam.

Dovada ca expresiile cheie sunt importante in SEO.

Sa presupunem ca ai un site despre plante, poate fi un site ce vinde plante, sau doar un blog ce ofera informatii utile despre plante. Orisicum, tu scrii un articol despre Aglaonema care este sinonim cu Chinese evergreen. (este o planta interesanta)

Tu stii ca planta se numeste Aglaonema, dar utilizatorul de rand o cunoaste dupa denumirea de Chinese evergreen. Teoretic Google ar trebui sa iti ofere un rezultat cel putin identic in motorul de cautare daca luam in calcul ca acum nu se mai uita doar la expresiile cheie ci intelege conceptul si subiectul cautarii efectuate.

cuvinte cheie SEO

Priveste cu atentie imaginea de mai sus, afiseaza 2 rezultate complet diferite pentru 2 cautari ce se presupune a fi sinonime. Exista o intersectare a rezultatelor dar aceasta intersectie apare doar pe paginile care folosesc atat cuvantul cheie Aglaonema cat si Chinese evergreen.

Asta fiind spuse, utilizati in continuare derivarea prin sinonime si plural singular ale expresiilor cheie in articolele de pe site. Si, evident o prioritizarea a cuvintelor cheie dintre sinonime este foarte importanta. Afla ce se cauta mai mult, care este forma populara a expresiei folosite in cautarea pe Google.

Mitul 4. Semnalele sociale nu ajuta SEO

La fel ca si in cazul subiectului CTR, rata de click, si semnalele sociale sunt unul dintre subiectele foarte controversate in lumea SEO. In 2010, Matt Cutts, baiatul frumos de la Google a declarat ca elementele de masura a interactiunii social media, adica Facebook si Google+ sunt folosite de algoritmul google pentru evaluarea si pozitionarea site-urilor. Ulterior in 2014 Google a inceput sa nege aceasta idee. Specific jobului de-a abureala si secretomnia. Defapt totul se invarte in jurul unor gramezi imense de bani care sunt in joc pe internet. Astazi internet = Google.

Dovada ca social media este important pentru SEO.

Asadar, initial Google chiar a ignorat semnalele sociale in pozitionarea site-urilor, ulterior usor usor au inceput sa apara influentele reale, si Google a nici nu a infirmat nici nu a confirmat acest aspect oficial.
Drept dovada ca semnalele sociale conteaza in SEO, la conferinta Google in care Rand Fiskin a discutat experimentul cu rata de click mentionata la mitul numarul 3, oficialii google au raspuns astfel:

„Bai Fiskin, tu ai generat in cadrul experimentului tau cu rata de click, exact semnalele ce altgoritmul Google le cauta pentru a evalua un site. Adica ai folosit, mentionari, link-uri, tweet-uri si semnale sociale. Toate acestea reprezentand forme de link-uri ce fac trimitere la site.”

Adica fain frumos, in mod indirect Google recunoaste ca semnalele sociale conteaza. Deci interactiunile cu utilizatorii prin intermediul Facebook sub forma de mentiuni sau like-uri precum si Google+ si Tweeter conteaza.

Intr-un studiu de caz efectuat de Branded3 o agentie ce a efectuat un experiment in care a analizat impactul semnalelor sociale ca factor de influentare a pozitiei in motorul de cautare avem dovada ca social media influenteaza rezultatele SEO.

Cele 8,528 de pagini analizate au fost divizate in 3 grupe astfel:
Grupa 1. au primit 1-99 semnale sociale (5,322 pages)
Grupa 2. au primit 100-499 semnale sociale (1,382 pages)
Gupa 3. au primit 500+ semnale sociale (1,824 pages)

Baietii au verificat pozitiile noi in motorul de cautare pentru fiecare pagina mentionata in semnalele sociale folosind primele 4 cuvinte din Titlul paginilor ca si expresie cheie.
Desi exista o corelatie intre cele 3 grupe de volum al semnalelor sociale, cele mai relevante rezultate s-au obtinut pentru site-urile ce au primit mai mult de 500 de semnale sociale.
Pozitionarile obtinute in urma experimentului arata astfel:

semnale sociale SEO
In concluzie,
Semnalele sociale sunt extrem de importante. Like-urile, share-urile, twit-urile sunt foarte importante. In viitorul apropiat este foarte posibil sa devina mai importante decat linkbuilding-ul clasic. Asta pentru ca practic se obtine o vizibilitate reala mult mai mare. Volumul este foarte important.

Mitul 5. Link-urile care contin cuvinte cheie sunt negative in SEO

Inca din 2012 de cand a aparut update-ul Penguin, care se concentra pe link-urile de tip spam, am tot observat o polemica continua pe acest subiect. Google specifica destul de clar in ghidurile sale de bune practici utilizarea cuvintelor cheie in link-urile ce fac trimitere catre site-ul tau. Google mentioneaza ca utilizarea aceste tactici poate fi marcata ca actiune de manipulare a motorului de cautare si iti poate aduce o penalizare SEO.

„Linkurile cu expresii cheie utilizate in articole si comunicate de presa distribuite pe diverse site-uri sunt exemple de link-uri nenaturale ce aduc sigur o penalizare SEO.”

Dovada ca link-urile cu expresii cheie sunt valabile in SEO si nu aduc mereu o penalizare.

Sa iti fie foarte clar, daca ai fost prins de update-ul Pinguin nu este de gluma, este foarte greu sa readuci domeniul in google pe pozitiile anterioare odata ce a fost depunctat. Deci, penalizarea pentru utilizarea de cuvinte cheie in link-urile ce fac trimitere catre site-ul tau este mare.
Intr-un studiu efectuat de Microsite Master, vedem o concluzie extrem de interesanta. Site-urile care detin in profilul de link-uri un procent de peste 65% din link-urile ce fac trimitere si sun optimizate cu expresii cheie in link, au suferit declasari serioase in google. DAR site-urile ce au folosit intr-o proportie de maxim 50% din totalitatea link-urilor ce fac trimitere catre ei expresiile cheie tintite au obtinut beneficii sau si-au pastrat pozitionarea. Deci utilizarea de ancore pe cuvinte cheie exacte sunt vizate de o penalizare SEO.
Ca si experiment, daca faci o cautare pe google dupa expresia click aici vei observa ca dintre rezultatele afisate foarte putine dintre site-uri au in continut expresia click aici in link-urile ce fac trimitere catre ei.
click aici

Asta ne arata ca, utilizarea cuvintelor cheie in link-ul ce face trimitere catre site-ul nostru este inca o tactica sigura daca este folosita cu decenta.

Link-urile ce fac trimitere catre site-ul tau, cu mentionarea unor cuvinte cheie in link, in continuare sunt un factor ce vor ajuta site-ul sa urce in Google. Lipsa diversitatii din cuvintele utilizate in link-uri aduc un semnal de posibila penalizare.

Bonus: elemente care nu aduc Penalizare SEO

  1. Domeniile web care contin cuvintele cheie se claseaza mai sus. Dpdv SEO domeniile care tintesc cuvint cheie in numele domeniului adica ceva de gen OptimizareSEO.ro se pot clasa mai bine organic o perioada. Acest element nu aduce un plus de valoare pe termen lung. De cele mai multe ori o astfel de tactica este insotita si de link-uri agresiv acumulate si din surse nu tocmai bune.
  2. Pornirea unui nou proiect web pe un domeniu web mai vechi cica ar fi util dpdv SEO. In realitate nu este deloc asa. Cu un domeniu vechi mai ales daca nu este al tau, nu ii cunosti istoricul si risti sa muncesti mult si bine pana te prinzi ca nu are sanse sa creasca dpdv SEO.
  3. Vechimea domeniului web este important DAR nu este cel mai important. Site-uri pornite pe domenii web nou inregistrate cu continut original si de calitate insotite de backlink-uri ok de foarte multe ori depasesc domeniile vechi.
  4. Perioada pe care a fost achizitionat sau platita rezervarea numelui de domeniu chiar nu este un element de diferentiere SEO. Doar te scapa de batai de cap si te scuteste de emotii la reinnoirea domeniului in ultima zi. Nu te ajuta la SEO.
  5. Penalizarile Google nu se transfera odata cu redirectul 301. Ups, mare greseala. Defapt in realitate daca redirectezi un domeniu web cu probleme de SEO/penalizare catre un nou domeniu web Google ca transfera penalizarea. Chiar si daca muti continutul cu copy-paste dar nu faci redirect, google foarte probabil sa imi mute si penalizarea. Deci daca esti penalizat, domeniu nou, continut nou, hosting nou, email nou, telefon nou, adresa noua. Incepi tot de la 0 altfel nu se poate.
  6. Locatia serverului de gazduire este important in SEO. Da este important dar nu este crucial. Este indicat sa ai gazduirea in tara in care tintesti si publicul tinta. Adica daca faci SEO pentru un site scris in limba romana, ar fi foarte indicat sa ai gazduirea pe un server din Romania. Si in plus viteza de incarcare este importanta. Deci locatia serverului nu va aduce penalizare SEO.
  7. Cateva erori 404 nu iti afecteaza site-ul la capitolul SEO? Orice cantitate de link-uri 404 care raman nerezolvate o perioda prea lunga de timp in webmastertool iti vor afecta scorul SEO. Vezi ce zice Biblia SEO Google WebmasterTools.
  8. Cica unii inca cred ca numarul mare de pagini te ajuta sa te clasezi mai sus in clasamentele naturale. In realitate nu este deloc asa. Contaza calitatea si relevanta informatiilor din pagini nu cantitatea lor. Deci site-urile mari nu se claseaza automat mai bine in SEO raportat la site-urile mici de nisa.
  9. Daca folosesti Schema Markup cresti rezultatele SEO. Schema Markup NU este un factor de clasare SEO. Ajuta doar motorul Google sa inteleaga mai bine continutul din site. Poate ajuta la cresterea ratei de click pe rezultatele listate in conditiile in care aceste rezultate sunt mai bine structurate la listare. Deci poate CTR-ul in mod indirect sa creasca calitatea site-ului tau si odata cu asta si SEO.
  10. Tagul H1 este important dar nu este un element crucial pentru SEO. Este bine sa acorzi atentie la scrierea tag-urilor H1 pentru a fi utile vizitatorului in navigare dar nu iti bate capul prea tare, pentru ca poti face spam SEO onpage.
  11. Strategia de Internal linking nu conteaza in SEO? Oho conteaza dar nu in mod direct. Deci nu este factor de clasare SEO. Modul in care sunt realizate legaturile intern intre paginile din site te ajuta sa ai o poveste continua si un dialog de calitate cu vizitatorul. Asta conduce catre timp mai mare petrecut pe site si mai multe pagini vizualizate. Astfel iti creste calitatea site-ului si cresti si tu in SEO.
  12. Pozitia link-urilor in strategia de linkbuilding conteaza? DA. Incearca sa plasezi link-urile tale in prima parte a continutului.
  13. Afacerea ta nu are nevoie de Blog? Hm mai gandeste-te. Fiecare afacere are o zona in care apar stiri inovatii informari despre trenduri, instructaje, opinii despre preduse, manuale de utilizare. Toate acestea inseamna ca ai nevoie de un depozit de informatie. Blog-ul te va ajuta sa cresti imaginea ta de expert in piata. Deci investeste in blog si in articole bune.

 

Ce putem concluziona din cele 5 mituri SEO abordate?
Fiecare mit este interpretabil in limita unor parametrii masurabili. Acesti parametrii se obtin doar prin testare, testarea vine cu riscurile de rigoare in termeni de timp si resurse implicate ce pot fi ca si aruncate la gunoi daca se intrece masura.
Google continuu imbunatateste algoritmul pentru a oferii rezultatele cele mai bune pentru cautarile efectuate de internauti. Webmasterii vor considera mereu ca site-ul lor este mai bun decat al concurentilor si vor incerca sa calce acceleratia in procesul de optimizare SEO, atragand riscuri de penalizare.

Asadar, optimizarea SEO este din ce in ce mai complexa, si costa din ce in ce mai mult. Rentabilitatea investitiei in SEO va fi mereu in analiza si va fi constant depasita de randamentul canalelor directe de promovare platite direct la Google sau Facebook.
SEO nu inseamna deloc trafic gratuit. Orice tactica aplicata azi maine va avea un risc de penalizare SEO. Moneda platita este in Euro sau timp implicat.
Succese maxima in procesul continuu de optimizare si Penalizare SEO :

Vrei o evaluare corecta a penalizarilor SEO, contacteaza-ne:

Adrian Ficker

Adrian Ficker

Trainer Marketing Online la LeonPaul Media
Cultivator de ideii si strategii de vanzare online. Va ajut cu experienta practica in marketing si vanzari acumulata in 15 ani. Ca si antreprenor cunosc atat succesul cat si falimentul. Uneori castigi, uneori inveti.
Adrian Ficker

Ultimele postari ale lui Adrian Ficker (vezi toate)